Tyrkia 2019 - Bergens Skipperforening

Gå til innhold
REFERAT FRA SHANTYKORETS/SKIPPERFORENINGENS TUR TIL TYRKIA  2019.
Den 19. oktober møte ca. 38 sangere, medlemmer og mange partnere opp på Flesland for å reise med Widerøe til Kemer og Viking Star hotell. Noen få andre fra skipperforeningen møtte oss i Kemer.
Turen var kommet i stand i samarbeid med Gunvald og Else Isaksen og eieren av hotellet. Ibrahim, som forøvrig snakket godt norsk, da Else og Gunvald ofte har bodd på Viking Star.
Vi landet i Antalya og busset ca. en time til hotellet hvor de holdt ekstra sent åpent i spisesalen for oss. Meget godt førsteinntrykk – når attpåtil temperaturen var nydelig og tildelte rom var store og fine og med balkong!
Neste dag hadde vi formiddagen til egen disposisjon og alle kunne vi nyte ca. 30 gr., skyfri himmel og mange benyttet nok derfor tida til bading i flott basseng ved hoteller eller tur til badestrand.
På ettermiddagen var det busstur rundt i nærområdet og hotellsjef Ibrahim var guide.  Vi besøkte bl.a. en leilighet kjøpt av nordmenn der vi fikk sett et eksempel på hvordan det kan være å ha feriemuligheter i området.
Vi kjørte forbi en fantastisk fjellformasjon kalt «Twin Peaks» - navnet taler for seg.  Vi stoppet også
ved en nydelig restaurant/kompleks med hester, basseng og idyllisk hageområde.
Mandag 21. var det busstur til Antalya – i samme vakre, varme vær.  Vi hadde en guide fra Tyrkiareiser – han snakket et brukbart norsk/svensk og han ga oss masse god informasjon.
I Antalya fikk vi tid på egenhånd og mange benyttet den til å besøke gamlebyen.
Tirsdag var det tid for båttur med lunsj og badestopp.  Vi fikk hele tre muligheter til å bade og vannet var helt fantastisk – svært salt og ca 24-25 gr. varmt. Det var flere skuter som gikk ut samtidig og som møttes i badevikene og mange av skutene var fantastisk bygget som rene sjørøverskuter.
Koret stilte seg opp i bauen på «vår» skute og sang så flott som de alltid gjør.
Om kvelden var det en fantastisk forestilling med mongolske akrobater.  Det kan ikke beskrives alt de klarte å gjøre av «halsbrekkende» stunt, hopp og bygging av kroppslige pyramider! Tre meget unge jenter var så myke at det var vanskelig å tro at de hadde bein i kroppen!
Onsdag ettermiddag busset vi ca. en halv time til nedre stasjon for taubanen opp til toppen av fjellet Tahtali 2365 m.o.h. Turen opp var både fantastisk og nifs – for undertegnede i alle fall – for duverden for en høyde, utsikt og med enkelte «hopp» i gondolen når den passerte mastene som holdt kablene.
Vel oppe så man fjell som selv en nordmann lar seg bli imponert av! Og vi så opptil flere som tok av i hangglider – til å miste pusten av!
Den kvelden var det «Tyrkisk Aften» på hotellet.  Vi startet med fotografering av koret alene og koret med alle de andre som var med i vår gruppe.
Så åpnet koret underholdningen.
På hotellet bodde også mange andre nordmenn og mange av dem drev med forskjellige former for gruppedans så de opptrådte med det.
Vi fikk se magedans, - vet ikke danserinnens nasjonalitet - og det ble jo ekstra morsomt da hun gikk både langs og oppå bordet vårt og ga ekstra oppmerksomhet til oss alle, men kanskje mest til mennene - !?
Maten var ekstra god denne kvelden med flere tyrkiske spesialiteter fra grillen utendørs pluss den flotte buffe’n inne i spisesalen.
Torsdag var den store paradedagen.  I den fine gågata i Kemer stilte alle fra Bergen opp, alle de norske danserne og  noen av de ansatte på hotellet vårt . Men bannere og norske, svenske og tyrkiske flagg viftet og sang vi oss nedover gågata til en stor åpen plass i enden av gata.  Der sang koret og danserne opptrådte med sin smittende musikk og danseglede.
Om kvelden var det på  hotellet nok et fantastisk show med kenyanske unge menn som tok pusten fra oss med sin fantastiske kroppbeherskelse, sitt humør og kunster.
Fredag var dagen til egen disposisjon, men om kvelden var det avskjedsmiddag i en italiensk restaurant på hotellet.  Vi hadde restauranten for oss selv sammen med Ibrahim og hans kone og to barn.
Nydelig tre-retters middag, god vin og flott shantykorsang – igjen!
Flere kvelder denne uken øvde koret i et rom med  plass til flere tilhørere og det var populært for gjester å komme inn å høre på.
Lørdag 26. - hjemreise. Men vi fikk dagen til siste soling, bading etc. for bussen gikk ikke fra hotellet før kl. 16.  Så var vi så heldige å få beholde rommene våre til kl. 15 – mot vanlig utsjekkstid kl. 12.
Vi reiste hjem med «Norwegian» og landet på rute kl. 23.
Ei fantastisk uke med gode venner, veldig kjekt personale på Viking Star, rundt 30 gr. og sol hver eneste dag, god og variert mat: salater, supper, flere brødsorter, grill utendørs til frokost hvor forskjellige eggeretter kunne bestilles, frukt, kaker i «lange baner», flere varmretter osv. osv. osv.
Og at alt var «All inclusive» er jo heller ikke å forakte.
Viking Star har også et hotell helt nede ved sjøen og der kunne man gå inn for å spise. Det var ca, 600 m å gå fra Star til stranden, så veldig praktisk at f.eks. lunsjen kunne inntas på Viking ved stranden når man først var der nede for å bade.
Viking Star er et imponerende hotell.  Bortsett fra det som er nevnt, så har de et stort og flott utendørs  basseng, innendørs oppvarmet basseng, tilbud om kjøp av spa, tyrkisk bad/behandling, mange andre typer behandling, hårfrisør, suvenir- og smykkebutikk, både ute- og innendørs bar, fotograf som solgte bildene han tok av oss, dansemusikk hver kveld, gratisbuss til og fra sandstranden som ligger ca. 3 km fra Star.
Må nevne noen ekstra ord om personalet på Star: De var utrolig hjelpsomme og service-innstilt.  En skitten tallerken ble raskt ryddet bort, aldri ventetid på å få hjelp, rommene – i alle fall vårt – ble «shainet» fullkomment opp hver dag.  Gøyale figurer av håndduker o.l. lå på sengene hver dag – morsomst var vel  svanefiguren som hadde fått shantykorets uniformslue plassert på hodet.  Takk til dem alle som sto på for oss.
Handlemulighetene var i hopetall rundt hotellet.  Det var alle slags butikker rett i nærheten og marked utfor hotelldøren i to dager.
Blir nødt til å nevne Else Isaksen som var så grei med å vise vei, følge med og hjelpe til med å få gode handlepriser.  Etter flere turer i området er hun blitt «kjendis» i mange butikker.
Sikker på at jeg har ALLE med meg når jeg sier at det var på alle måter en veldig så vellykket tur!
Tusen takk til dere som fikk dette i stand!