Nyheter - Bergens Skipperforening

lagt ut 4. mars
Per Wilhelm Nieuwejaar, styreleder i Bergens Sjøfartsmuseums venneforening holder foredrag på Bergens Sjøfartsmuseum torsdag 7. mars kl. 18.00-19.00 om starten på den norske forskningsfartøyflåten fra omkring 1900 og frem til i dag.

lagt ut 15. januar
Kommende arrangementer ved Bergen Sjøfartsmuseum - klikk her

lagt ut 12. januar
SHANTY KONSERT i SKIPPERHJØRNET Fredag 16. febr. 2024, kl. 1900-2100.

lagt ut 11. desember
Skipperforeningen sine effekter kan du nå kjøpe via denne siden TRYKK

lagt ut 27. oktober
Det Vest Norske Teateret har invitert medlemmer av Bg. Skipperforening til å se «Come back, Liza», ei intim og musikalsk framsyning i kulturbaren Skifte (tidlegare Logen Bar). Med Lasse Kolsrud som den pensjonerte sjømannen. Bergens Skipperforening kan kjøpe billettar til kr. 200 (ord. pris kr. 300). Billettane kan du bestille på e-post: publikum@detvestnorsketeateret.no (referanse Skipper). Speleperiode: 27. oktober – 8. november. Måndag – fredag kl. 19.00 og laurdag kl. 18.00.

lagt ut 26. oktober
Oppdaterte vedtekter etter ekstra ordinær generalforsamling er lagt ut. Se under Medlemmer.

lagt ut 24. oktober
Protokoll fra ekstra ordinær generalforsamling er lagt ut. Se under Medlemmer og deretter Medlemsmøter.

lagt ut 4. oktober
Det er familiedager på Bergens Sjøfartsmuseum første helgen i november. Altså lørdag 4. og søndag 5. november. Er det noen som kan tenke seg å stille i uniform begge dagene fra kl.11.00 til kl.14.00. Eventuelt en av dagene. Interesserte kan ta kontakt med undertegnede på tlf. 915 18 666. Mvh Per-Gustav Steimler

Ellers så kan nevnes at det no er godtatt av styret på museet med innspill fra Venneforeningen at medlemmer av venneforeningen kan ta en person gratis med seg på museet. Dette gjelder også kortene som er tilgjengelig i foreningen. Minner om at det er kun et kort som kan lånes ut til et medlem. Museum vest  består av 8 forskjellige  museer og medlemmer av venneforeningen har gratis adgang på alle , men kun på Sjøfartsmuseet at en kan ta en person med seg gratis.
Museum vest består av følgende museer :
Bergen Sjøfartsmuseum
Norges Fiskerimuseum i Sandviken
Det Hanseatiske Museum i Bergen
Bjørn West museum
Herdla museum
Fjell festning
Kystmuseet i øygarden
Telavåg museum
Mvh Per-Gustav Steimler

lagt ut 15. september
Tirsdagsforedrag med Dag Bakka på Bergens Sjøfartsmuseum den 19/9 kl 12:00. Se program.

lagt ut 8. august
I vårt arbeid med å formidle norsk sjøfartshistorie, har vi nå planer om å lage én eller flere podkastepisoder med fokus på norske sjøfolk.
Er du eller kjenner du noen som jobber eller har jobbet på sjøen og har lyst til å være gjest og fortelle om det i en podkastepisode med Bård Økland? Ta kontakt!
Vi ser etter folk i alle aldre som har lyst til å fortelle om livet til sjøs. Episoden vil, som andre episoder i Museum Vest Podden, være offentlig tilgjengelig. Det vil være mulig å ta opptaket over nett, men vi ser helst at du kan møte i studio på Bergens Sjøfartsmuseum.
Om dette høres ut som noe for deg eller noen du kjenner, send oss en mail der du skriver litt om deg selv så tar vi kontakt!
Mailadresse: Bard.okland@museumvest.no

lagt ut 19. mai
Bilder av våre medlemmer som utfører bekransning på 17 mai.

lagt ut 10. mai
Lagt ut flotte bilder av våre medlemmer som var med på avduking av "Krigsseileren" den 6. mai.

lagt ut 24. april
Tirsdag 25. april kl 12 holder historiker Årstein Svihus foredrag om den glemte tørrfiskhandelen over Bryggen, på Bergens Sjøfartsmuseum.

lagt ut 19. april
Bergens Skipperforening sitt 17. mai program er nå lagt ut. Se program.

lagt ut 19. april
Markeringer og bekransninger av minnesmerker i Bergensområdet, mandag 8. mai 2023. Se program.

lagt ut 16. april
ORDENSKAPITLET «DEN GYLDNE OCTANT» og Valkomitens medlemer er oppdatert etter generalforsamling den 14. april.

lagt ut 4. april
Avduking av minnesmerke "Krigsseileren" vil bli gjennomført lørdag 6. mai 2023 kl. 1130. Foreningen stiller med uniformert tropp til arrangementet. Håper mange av våre medlemmer har anledning til å delta ved arrangementet. Se hele programmet.

lagt ut 21. mars
Påmelding til middagen til årets Generalforsamling, 14. april kl 16, kan gjøres til Bjørn på 958 43 617 eller bjorn@algeroy.no

lagt ut 15. mars
Bergens Skipperforening har laget 150 års jubilums pen, som er tilsalgs for kr 30,-. Selges i baren.

lagt ut 14. mars
Torsdag 5. oktober kl.1900 skal Bergens Skipperforening Shantykor sammen med Kap. Horn Shantykor opptre  på Verftet.  Mer info kommer etter hvert.

lagt ut 13. mars
Tirsdag 28. mars kl 13 holder forfatter Magnus Helge Torvanger foredrag om nattruteskipene til Bergen, her på Bergens Sjøfartsmuseum!

lagt ut 10. mars
Medlemsmøte torsdag 16. mars kl 19:00 - etter middagen vil vi ha et foredrag om Sjømannskirken av Vigdis Alte.

Bergens Skipperforening skal delta ved avduking av "Krigsseileren".
Arrangementet finner sted i Solheimsviken lørdag 6. mai 2023.
Foreningen stiller med uniformert tropp til seremonien.
Oppdatert informasjon vil komme fortløpende.

Medlemskontingent for 2023 er på kr. 1 000,-.
Regning blir sendt på e-post og forfaller til betaling 1. mars 2023.

Blåtur 2023 til Tyrkia:
Bergens Skipperforening planlegger blåtur sammen med Shantykoret.
Turen er planlagt gjennomført 21.-28. oktober 2023.
Nærmere informasjon kommer på hjemmesiden.
Ved spørsmål ta kontakt med Gunvald M. Isaksen på tlf. 47 64 20 04 eller
e-post: gm-isaks@online.no