Blåtur 2018 - Bergens Skipperforening

Gå til innhold
REFERAT FRA BERGEN SKIPPERFORENING SIN «BLÅTUR»
11.- 13. DESEMBER 2017.
I et strålende vintervær møtte 40 glade personer opp på «Hurtigruteterminalen» for å gå om bord i Fjordline sin Bergensfjord.
De fleste av mannfolkene var også medlem av foreningen sitt shantykor og nesten alle av mennene hadde med seg sine partnere.
Ole Bakkehaug hadde ordnet med innsjekking, så da det nærmet seg tid for avgang kl. 1330 ruslet vi om bord til våre lugarer.
Vi hadde fått tildelt et konferanserom om bord og der møttes vi etter avgang.  Vi fikk frukt, kaffe/te og vann og etter noen velkomstord startet koret sin øving.  Ved en tidligere anledning hadde koret opptrådt om bord og når det nå hadde ryktes at de igjen var med, ble de oppfordret til en liten opptreden i salongen forut på dekk sju.
Programmet for den opptreden ble bestemt og sangene sunget igjennom i tillegg til at Magne Sandtorv hadde laget et nytt sanghefte og noen av sangene der ble det også øvd på.
Kl. 1600 var alle på plass på dekk sju for å høre på og kan bare si at framføringen ble veldig godt mottatt av alle passasjeren. Har i ettertid sett filmsnutt og kommentarer på Facebook som var bare positive – og det var lagt ut av passasjer som ikke tilhørte gruppen «vår»!
Før middag hadde vi igjen en liten samling i konferanserommet vårt.  Middagen ble servert i Grieg Brasseri og vi fikk servert kamskjell, lammecarrè og dessert med mye god drikke til og tror nok alle var enige om at maten smakte fantastisk.
Neste morgen kl. 0800 ankom vi Hirtshals og det var mulig for dem som ønsket det å gå i land der og tilbringe dagen i Danmark.  Men de aller fleste valgte å bli om bord og etter frokost  ble det igjen hyggelig samvær i konferanserommet med mye god sang, trivelig prat og i tillegg til det, så holdt Alf Østensen et interessant foredrag om shantysangene sin historie.
Vi anløp Langesund i et nydelig vintervær, men der er det dessverre ikke tid til landgang.
Kl. 1900 var skipet tilbake i Hirtshals og vi møttes i konferanserommet for litt god drikke og hygge før vi gikk til middag. Johannes Yndestad hadde også bilder fra foreningens 150-årsjubileum og disse «trillet» og gikk på storskjerm i rommet vårt.
Middagen denne kvelden var julebordsbuffet – som i alle fall undertegnede var veldig fornøyd med.
Onsdag 13. og siste dag ombord.  Frokost og utsjekk av lugaren og ankomst til Bergen på rute kl. 1230.   Fikk inntrykk av at alle var enige om at vi hadde hatt en veldig kjekk tur på alle vis. Har nok alle med meg når jeg retter en stor takk til foreningens «reiseplanleggere».
Bergen, 18. desember 2017.
..................................................
Arnhild Vada Eggum