2022 info - Skipperforeningen

Go to content

Main menu:

2022 info

Info til medlemer av foreningen:
Bergens Sjøfartsmuseum arrangerer familiedager på museet lørdag 5. og søndag 6. november 2022.
Bergens Skipperforening har i flere år stilt opp med representanter på disse arrangementene og museet ønsker å videreføre denne tradisjonen.
Dersom du/ dere ønsker å bidra på disse arrangementene vennligst ta kontakt med vår representant Per Gustav Steimler på telefon 915 18 666.
4 stk. adgangskort til Bergens Sjøfartsmuseet som kan brukes av kun medlemmer av BS. Kortene kan også brukes på andre museer innen Museum vest.
Ta kontakt med Bjørn Algerøy på telefon 958 43 617. Kortene skal tilbakeleveres til foreningen etter bruk.

Styret i Bergens Skipperforening

Den 15/9 hadde Odd A. Nilsen foredrag i foreningen sin nye bok. En roman der handlingen er lagt til de første årene etter andre verdenskrig.

I årene etter krigen var det stor etterspørsel etter arbeidskraft. Kravet til forkunnskaper hadde mindre betydning, for filosofien var at opplæringen kunne skje på stedet.

Dette var også tilfelle i den norske handelsflåte. Hadde du gjennomført syv år folkeskole, fylt 15 år, tillatelse fra foresatte og godkjent helse- og vaksinasjons attest, var du kvalifisert til tjeneste i den norske handelsflåte.

Mange unge gutter benyttet seg av tilbudet, fordi det var godt betalt og de fikk se seg rundt i verden.

Forfatteren av denne romanen var en av disse.
Noe opplevde han selv og noen episoder har han erfart gjennom sitt yrke som sjømann.

Skoleskipene hadde tilbud til de som ønsket opplæring, før de dro ut. Men disse hadde på lang nær kapasitet til å tilfredsstille etterspørselen.

Back to content | Back to main menu